Bol.com schrapt blauwe doos om klimaat te sparen

Bol.com schrapt waar mogelijk de blauwwitte verpakkingsdoos. Dit jaar nog worden ongeveer 3,5 miljoen artikelen zonder de herkenbare Bol.com-doos verstuurd. Als de producten bescherming nodig hebben, wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van een nieuwe verzendzak van gerecycled plastic.

Duurzaam

Olaf van den Brink, directeur Logistiek van bol.com: “Als webwinkel die duurzaam en verantwoord wil ondernemen, is efficiënt verpakken momenteel een van onze grootste uitdagingen. Maar waarom zou je artikelen als e-commercebedrijf überhaupt nog in een doos inpakken als dat eigenlijk niet nodig is?

Voor artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers biedt de eigen verpakking van het artikel al genoeg bescherming. Het verzenden van minstens 3,5 miljoen artikelen per jaar zonder bol.com-doos is een belangrijke stap richting klimaatneutraal winkelen bij bol.com in 2025. We weten dat we nog veel stappen moeten zetten om onze doelstellingen te realiseren, maar door het elke dag beter te doen, halen we een nog duurzamere e-commerce dichterbij.”

Verpakkingen maken ongeveer 20 procent uit van de totale CO2-uitstoot van bol.com. Omdat dit een substantieel aandeel is, kan bol.com met duurzame verpakkingsmaatregelen een aanzienlijke impact maken op het verkleinen van de directe ecologische voetafdruk.

bol.com
© Twycer / www.twycer.nl

Verzendzak

De nieuwe verzendzak van bol.com is voor 100 procent gemaakt van gerecycled plastic. Hiermee worden artikelen als rugzakken, handdoeken, sokken en kleding op maat ingepakt. Zo kunnen meer pakketjes per bezorging mee. De CO2-reductie wordt echter met name behaald doordat dit verpakkingsmateriaal lichter is. In vergelijking met de kartonnen doos die het vervangt, levert de verzendzak naar verwachting een CO2-reductie van 90 procent per verpakking op. Deze schatting is door het gerenommeerde duurzaamheidsadviesbureau Sustainalize gevalideerd met hun Externalize-methode. Een boodschap op de verzendzak om deze ook weer te scheiden bij het plastic afval, maakt klanten attent op de mogelijkheid te recyclen.

Geavanceerde inpakmachines

Naast het efficiënt handmatig inpakken, wordt in het fulfilment center van bol.com in Waalwijk bovendien gewerkt met geavanceerde inpakmachines. Op die manier wordt loze ruimte in pakketjes zoveel mogelijk voorkomen. Bol.com heeft sinds 2015 als een van de eerste bedrijven in Europa een automatische verpakkingsmachine die de verpakking precies afstemt op het artikel. Inmiddels maakt bol.com gebruik van 7 van deze inpakmachines, met een vermindering van de CO2-uitstoot als gevolg. De komende jaren zal dit aantal groeien naar ruim 25 inpakmachines, en blijft bol.com experimenteren en innoveren op dit onderwerp.

Facebook Comments

Geef een reactie