Crème brûlée. De gezondere versie

Creme-brulee

Crème brûlée kan, als het goed gemaakt wordt, ontzettend lekker zijn. Maar het bevat ook relatief veel kilocalorieën, zo’n 273 kilocalorieën in 1 schaaltje (100 gram) crème brûlée. Deze variant is niet gezond, maar bevat wel bijna de helft minder calorieën, namelijk 141 kcal.

Ingrediënten

  • 15 gram custardpoeder
  • 150 ml halfvolle melk
  • De rasp van een halve biologische limoen
  • Twee druppels stevia
  • Een grote kom ijswater
  • 1 theelepel kristalsuiker
  • Optioneel: Mocht je het erg lekker vinden, dan kun je er ook nog wat vanille doorheen doen.

Bereiding

  • Meng de custardpoeder met 50 milliliter melk en roer dit met een garde tot een papje zonder klontjes.
  • Breng de resterende melk aan de kook in een steelpan op halfhoog vuur en voeg voordat de melk kookt het papje toe
  • Roer het goed door met een garde. Draai daarna het vuur laag en laat 3 minuten zachtjes doorgaren.
  • Roer wel steeds met de met de garde zodat de custard niet aanbrandt.
  • Roer de limoenrasp en stevia door de custard.
  • Giet de custard in een glazen schaaltje met lage rand en verpak het in een plastic zakje. Knoop dat zakje goed dicht.
  • Zet het schaaltje in een kom met ijswater en plaats iets zwaars op het schaaltje zodat dit niet blijft drijven.
  • Laat je crème brulee 10 minuten afkoelen. Haal het schaaltje uit het plastic, strooi de suiker over de custard en karamelliseer de suiker door deze kort te verhitten met een keukenbrander.

Lees ook  Hoe gezond is hummus?