De perfect slaapkamer zodat je goed kunt slapen

slapen

Een goede nachtrust is essentieel voor gezonde hersenen. Hoewel we over het algemeen lang genoeg slapen, zijn we helaas geen goede slapers. We liggen te piekeren over het werk, onze relaties of de kinderen of de dingen die we nog allemaal moeten doen, maar ook de televisie ( lees bingewatchen) en onze mobiele telefoon in de slaapkamer zorgen voor slapeloze nachten. 

Slapen

Na een nacht met weinig slaap is het lastiger om je goed te concentreren, maak je meer fouten op het werk en ben je wat labieler dan normaal. Maar wat veel mensen niet weten, is dat slapen minstens zo belangrijk is als eten. Toch kun je zelf een heleboel doen om je slaap te verbeteren. Goede slaap betekent dat je hersenen de tijd en de kans krijgen om zich te reinigen. Ook zorgt een goede nachtrust ervoor dat je je emoties van de dag goed kan verwerken en dat je onthoudt wat je overdag hebt geleerd. Daarom hebben we een aantal praktische slaaptips die je vanavond nog kunnen helpen om je slaapkwantiteit en -kwaliteit te verbeteren.

Zo kun je een paar uur voordat je naar bed gaat beter geen koffie, cola, chocolade, thee of ice-tea drinken. De cafeïne die in deze producten zit, heeft vaak meer dan zeven uur nodig om uit je lichaam te verdwijnen. Het advies is om overdag voldoende te bewegen, een warm bad nemen voor het slapengaan en op tijd de computer, tablets en telefoons uit te zetten. Dat kan bijdragen aan een goede nachtrust. Maar er zijn meer tips voor je slaapkamer.

Je thermostaat

Je lichaam is een soort thermostaat en omdat die bij iedereen anders is, willen we ook allemaal een andere temperatuur in huis.  Maar of je nu een koukleum bent of het  altijd te warm hebt, bij iedereen daalt ‘s nachts de lichaamstemperatuur. Dat is nodig om je lichaam in slaapmodus te krijgen. Wanneer je temperatuur weer stijgt denkt je lichaam dat het tijd is om op te staan. En dus lig je dan midden in de nacht klaarwakker. Zet daarom je verwarming ‘s nachts lager, zo zal je dieper slapen en makkelijker wakker worden.

slaapkamer

Houd je kamer rustig

Zorg ervoor dat je kamer rustig is.  Dat betekent: zachte crèmekleuren op de muren, eventueel met een accentmuur in een diepe aubergine of bruine tint, een effen dekbedovertrek (link naar bol.com) zonder al te veel opvallende patronen en prints. Zo tover je je je kamer om tot een oase van rust, een plaats die je hersenen dus sneller zullen associëren met ontspanning, waardoor je makkelijker in slaap valt. Dat betekent ook dat je je kamer niet vol moet proppen met boeken en accessoires.

Smartphone 

Je slaapkamer is om te slapen en eventueel nog enkele andere activiteiten. Gluren op je smartphone hoort daar in ieder geval niet bij. Haal alle elektronische toestellen (televisies, smartphones, e-readers en tablets) uit je slaapkamer. In slaap vallen met de televisie nog aan, zorgt namelijk dat je veel onrustiger slaapt. Schermen van je televisie en smartphone zenden immers blauw licht uit, wat een negatief effect heeft op je slaappatroon.

Licht uit!

Moet jij regelmatig naar het toilet in het midden van de nacht? Probeer dan volgende keer om het licht eens niet aan te doen. Door de ruimte te verlichten, geef je je hersenen het signaal dat het ochtend is, waardoor de productie van melatonine vertraagd wordt, en laat dat hormoon er nu net voor zorgen dat we goed slapen. Zorg dus voor een klein strategisch geplaatst nachtlampje op de weg naar de badkamer, en blijf van de grote lichten af.

Geluid

Geluid is erg belangrijk voor een goede nachtrust. Als het te stil is, zullen je oren op vinkenslag liggen en word je al wakker bij het kleinste geluidje. Te veel lawaai zorgt er echter ook voor dat je moeilijk in slaap valt of vaak wakker schiet. Zorg daarom voor een gelijkmatig en rustgevend geluid in je slaapkamer, zoals bijvoorbeeld een ventilator of een zachtjes tikkende klok.