Gek op smoothies? Hoe gezond zijn ze

Wanneer je kijkt naar de Schijf van Vijf dan zul je de smoothie niet tegenkomen. Ze tellen dan ook niet mee voor je dagelijkse portie fruit. De reden? Van smoothies raak je minder snel vol dan van gewoon fruit. Daar komt bij dat er veel suiker in een smoothie zit en dat de gezondheidseffecten anders zijn dan wanneer je gewoon een mango of aardbeien eet. 

Vitamines

Vitamine C krijg je wel binnen als je een smoothie maakt en ook vezels blijven heel. Toch kun je beter gewoon fruit eten. Van een smoothie raak je namelijk minder snel vol. Gepureerd fruit is minder verzadigend dan een los stuk fruit. Je raakt er dus minder snel vol van. Zeker als je het drinkt raak je er minder snel vol van. Dit komt omdat je niet hoeft te kauwen en je een smoothie sneller wegdrinkt dan wanneer je dezelfde hoeveelheid fruit eet. Je kunt daarom beter fruit eten dan drinken. Een tip: maak je wel een smoothie? Pak een lepel erbij.

Suiker

Sommige mensen drinken smoothies in plaats van frisdrank  omdat ze minder suiker willen hebben. In een glas fruitsmoothie van 250 milliliter zit al gauw 7 suikerklontjes. Als je fruitsmoothies drinkt krijg je dus ongemerkt veel suiker, en dus calorieën, binnen. Slank word je er dus niet van. In kant-en-klare smoothies uit de winkel zit vaak nog extra toegevoegd suiker. Zelf smoothies maken is dan ook meestal ‘gezonder’. Dat geldt overigens ook voor de groentesmoothies. Je kunt het beter eten dan drinken. Want ook van gepureerde groente zoals in een groente smoothie zit je minder snel vol. Als een groentesmoothie veel suiker bevat, krijg je ongemerkt veel calorieën binnen. Wil je wel een groentesmoothie maken, pak dan een lepel erbij en lepel hem naar binnen.

Lees ook  Gefermenteerde groenten met een friszure smaak. Hoe maak je Kimchi?

Geen voordelen?

Zijn er dan helemaal geen voordelen bij het nemen van smoothies?  Smoothies zijn wel een makkelijke manier om voedingsstoffen binnen te krijgen voor mensen die juist moeite hebben om genoeg te eten. Zo kunnen smoothies met zuivel goed zijn voor ouderen die moeite hebben met eten en mensen met ondervoeding. Eigenlijk kun je van één product niet zeggen of het gezond is. Het hangt er namelijk altijd van af hoeveel of hoe vaak je het eet of drinkt. Een smoothie past wel in het rijtje van gezonde voeding, maar het dagelijks nemen van een smoothie is niet voor iedereen geschikt.

Zin in een lekkere smoothie? Hier vind je onze smoothierecepten