Gezond eten hoeft niet duur te zijn. Tips om geld te besparen

Er wordt vaak gezegd dat gezond eten duur is. En dat kunnen we ook niet ontkennen zolang verse  groente en vlees duurder is dan een zak patat of een pizza. Als je niet zoveel te besteden hebt, kies je vaker voor het laatste. Ook al weet je dat het niet gezond is. Maar er zijn ook veel mensen die onnodig veel geld uitgeven aan gezonde voeding. Wij hebben wat tips voor je.

Neem Nederlandse producten

Natuurlijk zijn aardbeien in de winter ook lekker en laat je voor je chiapudding je chiazaad uit Mexico overkomen. Maar is het reëel om het uit andere werelddelen te laten overkomen? Je beseft het vaak niet, maar je betaalt natuurlijk ook voor het transport naar Nederland. Kun je die producten niet beter vervangen voor lokale producten? Of gewoon even wachten tot er weer Hollandse aardbeien zijn? Je kunt ze natuurlijk ook zomerdag invriezen. En zelfs in de supermarkt kun je ingevroren aardbeien krijgen. En ben je van de superfoods? Boerenkool, lijnzaad en walnoten zijn net zo goed superfoods. En het komt gewoon van eigen bodem. Het enige verschil? Een ‘appelbowl’ klinkt waarschijnlijk niet zo sexy als een ‘acai bowl’ en een simpel bloemkoolsoepje staat misschien niet zo cool op je Instagram-profiel. Maar je bent minder geld kwijt en krijgt toch je voedingsstoffen binnen.

Kiloprijs

Als je bewust koopt en kijkt naar de prijs per kilo, zal je merken dat biologisch eten meestal duurder is omdat je met verschillende aspecten rekening dient te houden. Zo worden er geen giftige stoffen gebruikt en dus wordt het onkruid handmatig van het land gehaald. Ook zal de watertoevoer misschien anders geregeld zijn. Dit wordt natuurlijk doorberekend in de prijs. Biologische producten kopen, is dan ook een levensstijl en een principiële keuze, om bijvoorbeeld het milieu te sparen of omdat het vertrouwen in de traditionele voedingsindustrie zoek is. Een bio-appel bevat echter dezelfde voedingsstoffen als een standaard appel, en bio-suiker is evenzeer suiker. Je lichaam zal er niet beter van worden, maar je draagt wel je steentje bij tot een meer natuurlijke landbouw en het dierenwelzijn. Wat dat laatste betreft: ook over vegetarisch eten bestaat een misverstand. Dat is niet per definitie duurder. Als je kiest voor verwerkte burgers of ‘nepvlees’, betaal je best wel wat, maar als je de vergelijking maakt met een stuk kwaliteitsvlees, is dit verschil erg klein. Peulvruchten zijn trouwens een heerlijke vleesvervanger en zijn zelfs een stuk goedkoper.

Lees ook  Vlees voldoende bakken doodt ziekmakende bacteriën
Gezond eten

Vergeet die hypes

Natuurlijk zal een verkoper van kokosolie zeggen dat het gezond is en dat cake veel lekker wordt met kokosmeel. Sorry maar dan moeten we je teleurstellen. Je wordt er niet gezonder van. De enige die er beter van wordt is de bankrekening van de verkoper.  Gewoon gezond eten heeft veel meer positieve resultaten dan die van de hypes die er nu zijn. Hier geldt dus hetzelfde als voor de superfoods: voedingsmiddelen die van de andere kant van de wereld komen, zullen altijd duurder zijn, terwijl je in Europa alternatieven vindt die minstens zo gezond zijn. Olijfolie bijvoorbeeld.

Geen light

Light-producten zijn altijd duurder. En daar zijn drie redenen voor. Ten eerste is er voor deze producten meer verwerking en bewerking nodig, wat geld kost. Die kosten zal de leverancier op jou verhalen. Bovendien bevatten light-voedingsmiddelen weinig of geen suikers en vetten. Omdat dit goede conserveringsmiddelen zijn, raken  light-producten sneller over datum, en daar betaal je voor.

Tenslotte betaal je meer omdat er ‘light’ op de verpakking staat. Maar light is niet per se gezonder. Bij kaas, room en frisdrank is de gezondheidswinst duidelijk. Light-kaas of -room bevat 30 procent minder vet en dus minder kcal. Een light-frisdrank bevat minstens 30 procent minder suiker, en dus minder kcal. Bij light-koekjes of -chocolade is de gezondheidswinst minder duidelijk: een koek met 30 procent minder vet, is niet per se gezonder, want er zitten nog steeds veel vetten in en het aantal calorieën dat je ermee wint, is in verhouding niet zo groot. Als je wil afvallen, kun je het product dus beter vervangen door een gezond alternatief. In het geval van frisdrank voor koffie, thee of water bijvoorbeeld.  Light-producten geven ook niet altijd het hetzelfde verzadigingsgevoel en de smaak is vaak anders. Doordat je je lichaam voor de gek houdt met kunstmatige suikers, denkt je lichaam dat het echt suiker krijgt. Je bloedsuikerspiegel stijgt, je lichaam maakt insuline aan om het suikergehalte in je bloed weer te normaliseren, je bloedsuikerspiegel daalt en je lichaam krijgt een seintje dat je wat moet eten. Je krijgt vooral trek in zoet en vet. Aangenomen dat je light frisdrank drinkt om het aantal calorieën te beperken,  is dat meestal niet wat je wilt bereiken. Want de kans is groot dat je meer gaat drinken of zin krijgt in een zak drop.

Lees ook  Recept bietensoep met mierikswortelcreme

Betaal niet voor extra’s

Duurder is niet altijd beter of gezonder. Neem nu brood als voorbeeld. Tussen wit brood en volkorenbrood is er meestal geen prijsverschil, maar als je kiest voor een brood met noten of veel pitten en zaden, merk je dat wél op het kassabon. De reden ligt voor de hand: de ingrediënten van speciale broden zijn duurder, dus kost het totaalproduct meer. Kies je voor een gewoon volkorenbroodje, afgewisseld met een stevig meergranenbrood, dan ben je al heel goed bezig. Wil je toch veel noten en zaden toevoegen, dan kan je ook zelf brood bakken. Maar dan ben je wel meer tijd kwijt.

Gezond eten

Lokaal is goedkoper

  • Koop lokaal. Tomaten uit Afrika of tomaten uit Nederland: het  verschil in je portemonnee is duidelijk te merken. Woon je in het kassengebied? Vaak kun je daar ook al goedkoper groente kopen bij de teler. In de zomer zijn er genoeg telers en biologische boeren die hun groente en fruit verkopen. En ook worden er regelmatig eieren aangeboden door particulieren met kippen.
  • Koop seizoensgebonden. Aardbeien zijn onbetaalbaar in de winter, maar goedkoop in de zomer.
  • Koop diepvriesproducten. In de diepvriesafdeling van de supermarkt vind je vaak vrij goedkoop lekkere groenten, fruit en vis. Het feit dat ze ingevroren zijn, doet niks af aan hun voedingswaarde. Je kunt het nog langer bewaren ook. Natuurlijk kun je in de zomer ook meer kopen en het zelf invriezen.
  • Koop op de markt. Je vindt er niet alleen seizoensgebonden producten, marktkooplui hebben ook vaak aanbiedingen, waardoor je nog goedkoper boodschappen doet. En als je een goede vriezer hebt, kan je de overschotten gemakkelijk bewaren voor later. Zo koop ik altijd een vracht bananen. Ook al zijn ze niet meer zo mooi. Ik haal de schil eraf en stop ze dan in een bak in de vriezer. Handig voor als ik een bananenbrood (recept) wil maken of een smoothie.(recept)
  • Koop minder vlees. 100 à 150 gram vlees per persoon per dag is voldoende. Die beperkte hoeveelheid is niet alleen gezonder, het maakt ook dat je minder uitgeeft. Schrap vlees ook af en toe eens helemaal van het menu. Eieren en peulvruchten, bijvoorbeeld linzen, kikkererwten en bonen, zijn ideale vleesvervangers en zijn niet duur.
  • Koop slim. Vraag je visboer naar de vangst van de week of de dag. Die is vaak een stuk goedkoper. Vergeet die dure granola, koop een zak havermout en maak je ontbijt en gezonde koekjes zelf. Je bankrekening zal je dankbaar zijn.
Lees ook  Ovenschotel met zoete aardappel en broccoli