Hoe doe je de zonnegroet? En waarom?

zonnegroet

De zonnegroet is een goed begin van de dag. De oefening bestaat uit een serie houdingen die elkaar vloeiend opvolgen. Door deze oefening vijf keer te herhalen maak je je lichaam wakker. De doorbloeding zal op gang komen en de spieren worden gestrekt. Je gaat met meer energie de dag in.

De lotushouding

Begin in de kleermakerszit. Houd je rug recht, handen open op de knieën en je handpalmen naar boven. Dat is de lotushouding. Zit je goed? Focus je dan op je ademhaling. Adem door je neus in en weer rustig uit door je mond. Laat je gedachten voorbij gaan en maak niet stiekem to-do lijstjes in je hoofd. Adem vijf keer rustig in en uit. Je ontspant, komt tot jezelf en je bent klaar om te beginnen.

zonnegroet
De berghouding

De berghouding

Ga met je voeten tegen elkaar aan op de voorkant van de mat staat, stevig als een rots. Adem in, strek je lichaam helemaal uit naar boven en breng je armen zijwaarts omhoog. Breng bij het uitademen de handpalmen bij elkaar en houd je rug recht en je armen omhoog. Kijk naar je duimen, je hoofd rolt daarbij in je nek en je rug blijft recht.

De voorwaartse buiging

Adem in en buig op de uitademing zo ver mogelijk naar voren. Breng je neus naar je knieën. Zet je handen plat op de grond. Lukt dat niet, pak dan gewoon je enkels of onderbenen vast.

De Plank

De neerwaartse hond

Adem in en duw de billen in de lucht en breng je hoofd tussen je armen.

Lees ook  Wat is TRX? En waar is het goed voor?

De Cobra

Brng op de volgende uitademing in een vloeiende beweging de borst omlaag en “schuif” vlak boven de mat naar voren. Steun op de handpalmen, duw op de inademing het bovenlijf omhoog en kijk naar de zon. Je rug is hol, je borst ruim open en je voeten zet je tussen de handen. Kom omhoog en begin weer bij de berghouding. Herhaal deze serie 5 keer.