Kurkuma. Hoe gezond is het

Kurkuma is een kruidachtige plant die volop groeit in het warme, natte klimaat van Zuid-oost Azië. De wortel bestaat uit aromatische verbindingen en oliën, die zorgen voor een bijzondere smaak en de gele kleur.

Kurkuma

Koenjit of geelwortel zullen veel mensen herkennen uit recepten en ben je een kookliefhebber dan is de kans groot dat het in je kastje staat. Koenjit bevat het veelzijdige curcumine ( ongeveer 3 procent). Daarnaast bevat Kurkumapoeder mangaan, wat er goed is voor je botten en huid. Maar ook ijzer en vitamine b6. 

Pijnlijke gewrichten en spieren

Kurkuma wordt veel gebruikt bij pijnlijke gewrichten en spieren. Als je spieren branden na een rondje sportschool kan kurkuma de oplossing zijn. Bij een onderzoek uit 2015 kregen mensen curcumine-supplementen voor en na een zware training in de sportschool. Deze mensen hadden minder last van verlate spierpijn. De onderzoekers denken dat dit te danken is aan de ontstekingsremmende chemicaliën in curcumine. 

Uit een Japans onderzoek bleek dat  curcumine de antioxidantniveaus in het bloed verhoogde na het sporten wat de spieren beschermt tegen schade. De ontstekingsremmende eigenschappen kunnen ook goed zijn voor gewrichten. Bij een Indisch onderzoek kregen mensen curcumine tegen reumatoïde artritis. Het hielp. 

Goed voor je hersenen

In Australië kregen mensen met een depressie acht weken lang dagelijks curcumine-supplementen. Hun symptomen namen af. Uit een ander onderzoek bleek dat het angstniveau bij mensen afneemt. Men vermoedt dat kurkuma ontstekingen in de hersenen vermindert waardoor serotonine en dopamine verhoogt. Ook zou het het geheugen ondersteunen waardoor je je beter kunt concentreren en je beter dingen kunt herinneren.

Lees ook  Mandarijntjes met chocola en kokos

Stofwisseling

Door de bloedsuikerspiegel, het cholesterol en andere vetten in het bloed onder controle te houden, houd je je hart gezond. Onderzoekers uit Taiwan gaven 65 patiënten met verhoogde glucose- en cholesterolwaarden 12 weken lang curcumine. Het LDL cholesterol nam 12% af terwijl HDL toenam. 

Frisse adem

De polyfenolen in kurkuma hebben een sterke antibacteriële werking. Dat is goed voor een gezonde mond en tegen een slechte adem. Mondwater op basis van kurkuma werkt net zo goed tegen tandvleesproblemen als gewoon mondwater.

Hoe eet je het?

Voeg twee theelepels toe aan soepen, stamppotten, warme melk, rijstpudding en curry. Ook kun je supplementen nemen. Informeer eerst wel bij een arts of dat verstandig is als je zwanger bent of onder medische toezicht staat.

Neem je kurkuma bij vet voedsel dan kan dat zorgen voor een betere absorptie. Hoeveel je nodig hebt hangt af van je doel. Bij depressies gebruikt men vaak 1 gram per dag, bij mensen met hartproblemen 2 gram en sporters 1-5 gram.

Recepten met kurkuma