Meal preppen voor als je weinig tijd hebt. Hoe werkt dat?

Je kent het wel. Hele week werken, ’s avonds thuiskomen en dan nog moeten koken. Een kant-en-klaar maaltijd, pizza of gewoon een tosti is dan wel heel verleidelijk. Het kan ook anders. Ga in het weekend aan de slag. Je bespaart tijd en het is nog voordelig ook.

Wat is meal preppen?

Meal preppen is het klaar maken van je eten voor de hele week zodat je het alleen nog hoeft op te warmen. Omdat je meestal in het weekend wat meer tijd hebt om te koken, wordt het ook wel zondagkoken genoemd. Je staat een dag wat langer in de keuken misschien dan anders, maar het scheelt je de rest van de week veel tijd.

Hoe werkt het?

Op vrijdag of zaterdag bepaal je wat je de hele week wilt eten en maak je een boodschappenlijst. Je maakt dus meteen een planning en gaat op zoek naar lekkere recepten. Wat wil je eten op welke dagen? Hoeveel eten heb je daarvoor nodig?  Vergeet niet in je koelkast te kijken wat je nog hebt voor je boodschappen haalt. Wat zit er nog in en wat kan je gebruiken? Een echte mealprepper heeft ook een hele voorraad plastieken potjes met deksels in huis…

Haal alle boodschappen of laat ze bezorgen en op zondag duik je de keuken in. Als je een beetje vroeg begint, dan heb je de rest van de dag nog voor jezelf. De rest van de week heb je daar voordeel van, want je hoeft het alleen maar op te warmen.

Lees ook  Zuinig wassen. Tips om energie zuinig je was te doen

Meal prepping betekent niet dat je een hele zondag in je keuken moet staan. Als je goed voorbereid bent, kan je in een uurtje al veel doen. En vergeet niet te multitasken! Je kan perfect iets roosteren in de oven terwijl je roert in de saus op het vuur.

Wat heb je nodig voor meal prepping?

  • Bewaarbakjes, zakjes en potjes
  • Een ruime voorraad pannen
  • Recepten waar overlappende ingrediënten inzitten.
  • Een koelkast en/of vriezer

Social Media

#MealPrepSundays zijn al een tijdje hip op sociale media. Steeds meer gezinnen plannen in het weekend een kookmoment in om de drukke werkweek die komt te slim af te zijn. Foodie Alyssa Gagarin geeft op Instagram en You Tube  tips voor wie aan food prepping wil doen.

Wat kan niet?

  • Je kan niet alles op voorhand maken. Smoothies blenden op voorhand is geen goed idee, het fruit snijden en apart in de koelkast bewaren of invriezen wel. Ik maak kleine porties en stop dat fruit dan in van die handige zipzakjes. Daarna gaan ze de vriezer in. Als ik ’s avonds een smoothie wil haal ik overdag zo’n zakje eruit.
  • Je sla al pimpen met een dressing doe je ook niet op voorhand, de sla wassen en de dressing maken wel. Die dressing kun je dan in een potje of flesje in je koelkast bewaren.
  • En avocado snijden op voorhand is ook geen goed idee.
  • Eitjes koken op voorhand doet elke foodprepper dan weer wel. Ik heb dat zelf nog niet geprobeerd.

Invriezen

Sauzen, soepen, kruiden en de meeste groenten kun je makkelijk invriezen. Aardappelen, komkommers, sla, ajuin of zuivel vries je dan weer niet in. Het wordt een vies prutje en dan zal het toch in de prullenbak belanden.  Denk er ook aan dat je veel soep en bijvoorbeeld spaghettisaus maakt, maar dat je wel alles in kleinere porties invriest. Ik doe daarom alles altijd in 1 of 2-persoonsbakjes.

Lees ook  'Veel huishoudens hebben te weinig geld achter de hand'

Op de dag zelf

Smoothies blenden en verse ingrediënten toevoegen gebeurt uiteraard op de dag zelf. Voor je gaat slapen is het ook al handig om uit de diepvries te halen wat je de volgende dag nodig hebt. Heb je rijst of groenten over, denk dan ook eens wat je er de dag erna nog mee kan doen.

Vriezer

Heb je een hele grote vriezer? Dan kun je natuurlijk ook voor twee weken koken.