Meditatie: mediteren kun je leren

Van mediteren wordt vaak gedacht dat het zweverig is. Er wordt gedacht dat vrouwen in gewaden rondlopen, overal kaarsjes branden en muziek zou de ruimte vullen.

Meditatie is gewoon even een moment voor jezelf nemen. Even rust nemen zodat je stress kunt verminderen, je je beter kunt concentreren en je emotioneel in balans kunt komen.

Plek

Zoek een plek waar je helemaal alleen kunt zijn en waar niemand je stoort. Heb je niet zo’n plek. Je kunt hem ook maken. Vertel je huisgenoten dat je even alleen wilt zijn en niet gestoord wilt worden. Meditatie heeft al een effect wanneer je 5 minuten per dag mediteert. Zo lang kunnen ze je vast wel even alleen laten.

Niet storen

Zorg dat niemand je kan storen. Zet je telefoon uit en zorg dat je een comfortabele plek hebt. Je kunt daar gaan zitten, maar ook liggen. In het begin kan het zijn dat je lichaamsdelen gaan tintelen of je krijgt jeuk op gekke plekken. Schenk daar geen aandacht aan. Doe je ogen dicht en probeer te ontspannen.

Meditatie App

In je appstore of playstore heb je verschillende apps die je kunt gebruiken bij het mediteren. Download zo’n app en luister. Begin rustig. Vijf minuten is eerst genoeg. Vooral in het begin zul je het gevoel hebben dat dat uren duurt. Bouw het daarna wat op. In het begin zullen er allemaal gedachten door je hoofd schieten. Besteed er niet teveel aandacht aan en laat het los.

Onze favoriete meditatie apps

  • Headspace: Dit is de populairste mindfulness-app. 31 miljoen mensen hebben wereldwijd de app gedownload. Ze luisteren tijdens elke meditatie naar de rustige stem van de ex-monnik. Tien basiscursussen van Headspace zijn gratis. Gebruikers kunnen daarmee leren hun aandacht te houden bij de ademhaling. Wie toegang wil tot meer specifieke trainingen moet een abonnement afsluiten.
  • De mindfulnes app ( Nederlands). Of je al vaker hebt gemediteerd of een beginner bent, de Mindfulness App helpt je om meer in het moment te zijn. De Mindfulness App kent twee verschillende Premium Abonnementen: 1 Maand voor 9.99 € of 12 maanden voor 59.99 € (Je kunt hem eerst gratis uitproberen)
  • Calm. In 2017 riep Apple Calm uit tot iPhone-app van het jaar. Het programma helpt gebruikers beter te slapen, meer zelfvertrouwen te krijgen en stress en angsten te verminderen, allemaal met behulp van meditatie, rustgevende muziek en verhaaltjes voor het slapengaan.
Lees ook  Hoeveel zonnebrandcrème moet je smeren?

Ademhaling

Haal rustig adem. Rustig ademen is erg belangrijk. Lukt het niet om je ademhaling onder controle te krijgen? Tel dan. Vier tellen rustig inademen en dan weer vier tellen rustig uitademen. Je kunt ook inademen op de maat van rustige muziek.

Volhouden

Geef niet op als het na een of twee keer niet lukt. Plan in het begin vaste momenten in. Doe dat bijvoorbeeld ’s ochtends voor je onder de douche gaat. Of ’s avonds na het eten. En lukt het niet? Morgen is er weer een dag.