Nederlanders zijn gek op rijst. 66% van de Nederlanders eet minimaal één keer per 2 weken rijst. De helft daarvan eet zelfs één keer per week rijst. Dit en meer blijkt uit onderzoeksresultaten van onderzoeksbureau Markeffect, dat onderzoek deed naar de rijstconsumptie in Nederland. Tevens werd er gevraagd naar het meest favoriete rijstgerecht.
Nasi is populair
Met overgrote meerderheid, 82%, kiest de Nederlander massaal voor Nasi, blijkt uit het onderzoek. De Indonesische klassieker maakt al generaties lang onderdeel uit van onze Nederlandse cultuur wat de nummer één notering enerzijds logisch maakt. Anderzijds is het verrassend dat ruim 8 op 10 nasi als duidelijke favoriet ziet. Zeker ten opzichte van de nummer 2 in het onderzoek.
De top vijf
In het onderzoek volgt op gepaste afstand
- Rijst met Kip Kerrie als nummer 2 met 41%. Soms uit een zakje of een pakje maar hoe dan ook ongekend populair.
- Zoetzure Kip (20%)
- Italiaanse rijstklassieker Risotto (19%) op de 3e plek.
- Gebakken rijst met 17%, veelal een eigen recept op basis van wat men in huis heeft.
De Spaanse klassieker Paella en de Thaise Curry kregen beide 13% van de stemmen. Verrassende nieuwkomer is Poké Bowl. Dit voor Nederlanders een relatief nieuw rijstgerecht met haar roots in Hawaï en wordt door jonge vrouwen nu al aangemerkt als een rijstklassieker.
Inspiratiebron
Het onderzoeksrapport is net als voorgaande jaren een belangrijke inspiratiebron voor Lassie. Paul Stam, marketing manager Lassie Nederland: “Door regelmatig te onderzoeken wat Nederland graag eet, kunnen we goed inspelen op de behoefte van de consument en de laatste trends. Zo vormen de rijstklassiekers het komend jaar de basis voor onze inspiratie. Lassie maakt letterlijk en figuurlijk onderdeel uit van deze klassiekers. Maar introduceren we ook kant-en-klare Poké Bowl-rijst, helemaal ‘on trend’. Zo weten we onze duizenden volgers het hele jaar weer te inspireren’