Netflix verliest weer abonnees, afname minder erg dan gevreesd

Netflix

Streamingdienst Netflix heeft in het tweede kwartaal opnieuw abonnees verloren. De afname bedroeg zo’n 1 miljoen betalende klanten en was daarmee minder groot dan het Amerikaanse bedrijf vreesde.

In april maakte de onderneming al bekend dat het in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst sinds 2011 minder gebruikers had. Voor het tweede kwartaal gaf Netflix toen aan op een verlies van nog eens 2 miljoen abonnees te rekenen.

Netflix

Wereldwijd telt Netflix momenteel 220,7 miljoen abonnees. Het bedrijf denkt dat de bodem voorlopig is bereikt. In de zomerperiode verwacht de streamingdienst er juist weer 1 miljoen abonnees bij te krijgen.

De afname van het aantal abonnees is volgens kenners deels te wijten aan de prijsverhogingen van het platform. Sommige mensen zouden hun Netflix-abonnement daardoor te duur vinden. Daarbij kampt Netflix met stevige concurrentie. Webwinkelconcern Amazon en entertainmentreus Walt Disney timmeren al een tijd aan de weg met hun eigen streamingdiensten.

Nieuwe seizoenen

Door nieuwe seizoenen te maken van populaire series hoopt Netflix mensen te verleiden om toch langer klant te blijven of om weer terug te komen naar het platform. Dat de afname van het aantal abonnees afgelopen kwartaal beperkt bleef, zou dan ook vooral te danken zijn aan het nieuwe seizoen van Stranger Things, dat veel mensen graag wilden zien.

Daarbij lukt het Netflix ook nog steeds om te groeien in Azië en het Pacifisch gebied. Daarmee compenseerde de onderneming de afgelopen maanden voor een deel het weglopen van klanten in Europa en de Verenigde Staten.

Lees ook  Grote vraag naar winterbanden op Marktplaats