Power walking. Wat is het? En handige tips

De hit die een paar jaar geleden is overgewaaid uit Amerika, power walking! Wat is het? Hoe doe je het? en waar is het goed voor? Dat ga ik je allemaal vertellen in dit artikel.

Wat is power walking?

Zoals de naam al aangeeft is het niets meer dan wandelen maar dan met een beetje meer power. Oftewel je gaat het tempo verhogen. Het gemiddelde looptempo als je bijvoorbeeld een blokje om gaat of de hond uitlaat is 5 km/uur. Nu ga je daar minstens 1 km/ uur aan toevoegen want powerwalken doe je namelijk met een snelheid tussen de 6 – 9 km/uur. Nu lukt het mij niet om 9 km/ uur te halen, dat vind ik namelijk vrij snel maar misschien mensen met lange benen, je weet het niet  Zelf loop ik met een snelheid tussen de 6,5 – 7 km/uur.

Tempo power walking

Een mooi tempo die ik goed kan volhouden. Opgelet, het is niet de bedoeling dat je een tempo aanneemt waardoor je buiten adem raakt, zolang je nog kan praten heb je een mooi tempo te pakken.

Zelf vind ik het prettig om te beginnen met een kilometer warming up, dit houdt in dat je gedurende de eerste kilometer een normaal tempo (5 km/uur) aanhoudt. Na deze kilometer ga je wat rekken en strekken en vervolgens ga je het tempo opvoeren, het powerwalken, tot je tussen de 6 en 9 km/uur loopt. Voel maar aan welk tempo geschikt is voor jou. Dit houdt je een aantal kilometers aan. Begin bijvoorbeeld met 3 kilometer (afhankelijk van de conditie die je hebt). Sluit weer af met een kilometer rustig tempo en vergeet niet bij thuiskomst nog even te rekken en strekken.

Lees ook  Hydroponie: planten in een glaasje

Hoe kan ik mijn snelheid meten?

Heel leuk allemaal maar wel handig om te weten wanneer je het goede tempo loopt. Dat is heel gemakkelijk te meten met een app. Je kunt tegenwoordig verschillende apps downloaden op je telefoon, die je snelheid, afstand, calorieën enz. enz. bijhouden.

Zelf maak ik gebruik van de app looptijden.nl. Een gebruiksvriendelijke app, die alles overzichtelijk registreert. Ook geeft hij elke kilometer een update over hoe je ervoor staat. Zet wel even de gps aan op je telefoon. Op onderstaande afbeelding kun je een power walk van mij bekijken. Zoals je kunt zien heb ik de eerste kilometer, voor mijn doen, rustig aan gedaan. Vanaf dan gaat mijn tempo omhoog en loop ik gedurende 5 km een gemiddelde van 6,8 km/ uur. De laatste kilometer loop ik uit met een snelheid van ruim 5 km/ uur. Thuis nog even rekken en strekken en de training zit erop. Ik heb ruim een uur heerlijk bewogen in de buitenlucht.

Wat doet powerwalken voor mijn lichaam?

Naast dat bewegen gezond is, werk je ondertussen ook aan je conditie. Doordat je namelijk op een hoger tempo wandelt gaat je hartslag dusdanig omhoog dat het genoeg is om je conditie te laten verbeteren. Win-win situatie dus!

Voor wie is het geschikt?

Natuurlijk voor iedereen! Een groot voordeel vergeleken met hardlopen is dat powerwalken veel minder je gewrichten belast. Hardlopen geeft een vrij grote schok bij het neerkomen, wat relatief zwaar is voor onder meer je knieën. Met powerwalken heb je dit niet en hierdoor heb je minder kans op blessures. Het is daarom ook erg geschikt voor ouderen, zwaardere mensen of mensen die knie- of rugklachten hebben.

Lees ook  Rihanna's roze verenoutfit in Amsterdamse Nieuwe Kerk

Outfit

Omdat je in een stevig tempo wandelt en je hartslag omhoog gaat zul je mogelijk na een rondje powerwalken de zweetdruppeltjes op het voorhoofd hebben staan. Zorg daarom dat je kleding kiest waar je vrij in kan bewegen maar ook die kan ademen. Qua schoeisel trek je fijne comfortabele schoenen aan zoals hardloopschoenen, wandelschoenen of gewone sportschoenen.

Afvallen door hardlopen

De beste activiteit om calorieën te verbranden, is een conditionele training. Een van de beste conditionele activiteiten is wandelen. Wandelen is namelijk de gemakkelijkste en effectiefste manier van bewegen. Het fijne van wandelen is dat bijna iedereen het overal en altijd kan doen.

Je wilt meer energie verbranden maar liever niet powerwalken? Denk dan eens aan gewichtsbandjes rond uw enkels of armen. Je verbrandt dan meer energie omdat je extra gewicht verplaatst. Je kunt ook je loopband op een lichte helling zetten. Je verbrandt dan direct meer energie zonder harder te hoeven lopen.