Stappenteller of smartwatch meet of je wel voldoende beweegt

Soms denken mensen dat ze voldoende bewegen, maar laat je ze eens een dag een stappenteller meenemen dan blijkt dat in de praktijk tegen te vallen.

Hoeveel stappen per dag?

Per dag zou een volwassenen zo’n 10.000 stappen moeten zetten. Dit is geen boodschap die zomaar uit de lucht komt vallen. De Japanse arts Yoshiro Hatano toonde aan dat mensen die dagelijks voldoende bewegen gezonder zijn. Hatano besloot toen de minimale hoeveelheid beweging per dag uit te drukken in het aantal stappen. De arts kwam tot de conclusie dat een mens gemiddeld zo’n 6.000 stappen per dag zet. Om gezond te leven, zouden dat er eigenlijk 10.000 per dag moeten zijn. Die 4.000 extra stappen komen ongeveer overeen met een half uurtje stevig wandelen.

Calorieën verbranden

Met wandelen verbrand je zo’n 520 calorieën per uur. De verbranding start na zo’n 2.200 stappen. Dit komt neer op ongeveer 20 minuten lopen. Terwijl je met fitnessen 250 calorieën per uur verbrandt. Wandelen is de makkelijkste vorm van lichaamsbeweging. Met een stappenteller kun je heel makkelijk bijhouden hoeveel je dagelijks loopt.

stappenteller

Voordelen van een stappenteller

  • Je wordt met je neus op de feiten gedrukt. Veel mensen denken dat ze een actieve levensstijl hebben, maar gebruiken gedurende de dag voornamelijk hun hoofd en hun auto. Gemiddeld lopen we 6000 stappen per dag. Gemiddeld dus. Dat betekent dat de er mensen zijn die 10.000 lopen en er dus ook mensen zijn die de 2000 net halen.
  • Je kunt op elk moment van de dag zien wat je gedaan hebt en of het niet beter is om de kinderen lopend uit school te halen of niet de auto te pakken omdat je even naar de glasbak moet. Als je halverwege de dag achter ligt op schema, loop je gewoon “even” een rondje.
  • Je kunt een doel stellen. Stel je wilt 10.000 per dag lopen en je ziet ’s avonds dat je nog maar 8000 hebt, dan trek je je schoenen nog even aan, want je wilt je dagdoel wel halen. Zeker als je fitter of misschien zelfs wel slanker wilt worden.
  • Ik heb zelf een fitbit gekocht. Dit apparaatje is in verschillende varianten te krijgen.
  • De stappenteller die ik heb meet ook het aantal trappen dat je loopt, hoeveel calorieën je verbrandt hebt. Er zijn ook stappentellers die je hartslag meten
  • Op je telefoon kun je met een speciale app kijken wat je gedaan hebt
  • Je kunt andere mensen met dezelfde stappenteller uitdagen. Wie zet de meeste stappen per dag. En je wilt natuurlijk niet verliezen van je partner of collega toch?
Lees ook  Boeken lezen? De voordelen en nadelen van een e-reader

Nadelen van een stappenteller

  • Het is erg confronterend als je niet voldoende beweegt
  • Je moet dus ook bewegen als het regent want je wilt natuurlijk je doel halen.
  • Vroeger kon je nog wel frauderen met een stappenteller. Je plofte op de bank en je zwaaide een paar keer met je arm en hop je stappenteller gaf je weer wat extra stappen. De makers van armbanden en fitness-apps zijn zelf ook steeds beter geworden in het wegfilteren van bewegingen die eigenlijk geen stappen zijn. De algoritmen die ze daarvoor gebruiken zijn goed bewaarde bedrijfsgeheimen van bijvoorbeeld Fitbit of Apple. Als de nepbeweging bijvoorbeeld extreem regelmatig is, wordt de kans steeds groter dat je stappenteller geen stappen telt.
Lees ook  Koude handen? Dit kan de oorzaak zijn