Ruim de helft van de Nederlanders zou reclamefolders missen als ze niet meer in de bus vallen. Zelf overwegen wij om een Nee-ja sticker te nemen. Ook omdat meer dan de helft ongelezen in de oud-papier-doos gegooid wordt. En alles tegenwoordig wel op internet te vinden is.
De aarzeling ontstaat door het opgeven van een ontspanningsmoment: kopje thee erbij en lekker bladeren door de reclamefolder.
Opmerkelijk
Het onderzoek naar onze liefde voor folders werd uitgevoerd in opdracht van DDMA Businessgroep Verspreidingen, een bedrijf dat volgens zijn eigen website ‘brievenbusreclame als effectief communicatiemedium promoot’. JA-JA, die resultaten passen erg mooi in het straatje van de reclamefolderpromotor. Grappig is dat het onderzoek nog een onderscheid maakt tussen ‘missen’ (33 procent) en ‘heel erg missen’ (19 procent). Ik vraag me wel af hoe je leven eruit ziet als je reclamefolders ‘heel erg’ zou missen. Volgens mij kun je dan beter een hobby zoeken.
Onderzoek
De deelnemers moesten ook aangeven in hoeverre ze het eens waren met allerlei stellingen, zoals ‘Folders zijn informatief’, ‘Folders zijn vermakelijk’ en ‘Folders zorgen voor gespreksstof’. Negatieve stellingen als ‘Folders zijn slecht voor het milieu’ of ‘Door folders koop ik spullen die ik niet nodig heb’ stonden er niet tussen. Wat bij ons toch regelmatig gebeurt.
Al die positiviteit kan invloed hebben op de uitslag. Stel, je bent proefkonijn en je krijgt twee vragen voorgelegd (in deze volgorde) 1) Ben je prijsbewust? 2) Zou je reclamefolders missen? En nu deze vragen: 1) Ben je milieubewust? 2) Zou je reclamefolders missen? Meer mensen zullen in het tweede geval NEE antwoorden op de vraag over de folders.
Minder folders
Hoe dan ook, reclamedrukwerk verliest terrein. Kreeg een huishouden in 2013 nog gemiddeld 37 folders in de bus van Blokker, Leen Bakker, Action en consorten, nu zijn dat er nog 30 per week. Samen trouwens goed voor meer dan 30 kilo drukwerk per brievenbus per jaar. Die daling ligt vooral aan de malaise in de detailhandel, waardoor we onder meer de dikke folder van V&D moeten missen. En een klein beetje doordat meer mensen een NEE- sticker op hun brievenbus plakken. Vijf jaar geleden was dat 21 procent, nu 23 procent van de Nederlanders.
Voor iedereen die zowel prijs- als milieubewust is, kijk eens op Reclamefolder.nl. Scheelt een hoop bomen. Nog iets: Lidl en Action drukken die folders niet om jou geld te laten besparen. Ze investeren in reclamefolders om hun klanten meer geld te laten uitgeven.
Geen reclamefolders meer?
Wil je minder papier in de brievenbus? Geen ongeadresseerde reclame meer ontvangen? Gebruik dan de Nee/Ja-sticker. Deze sticker kun je op je brievenbus plakken. De sticker is gratis bij de gemeente te krijgen. Je kunt de sticker afhalen bij de balie op het gemeentehuis tijdens openingstijden.
App op je telefoon
- Reclamefolder | Gratis app. Je downloadt hem via Google Play.
- Folders.nl Gratis app. Je downloadt hem via Google Play.
- AlleFolders. Gratis app. Downloaden via Google Play.