Welke waterschade krijg je vergoed van je verzekering?

waterschade

Je huis kun je op verschillende manieren verzekeren tegen stormschade en waterschade. Een opstalverzekering dekt alles aan je huis wat aard- en nagelvast zit aan je huis. Heb je een opstalverzekering dan kun je daar schade aan leidingen, sanitair en de centrale verwarming claimen. Een inboedelverzekering is voor de losse spullen in je huis. 

Waterschade verzekering

Krijg je dan elke schade vergoed van je verzekering? Zeker niet. Verzekeraars vergoeden namelijk alleen maar vervolgschade. Heb je een lekkend dak dan kun je de kosten van een heteluchtdroger om het vocht uit je huis te halen verhalen op je verzekering. Het lekkende dak zul je zelf moeten laten repareren. De kosten zijn ook voor je eigen rekening. Heb je een lekkende leiding dan wordt de waterschade wel gedekt, maar het repareren van de leiding moet je zelf betalen. En lekt je koffiemachine waardoor je laminaat bedorven is, dan kan het zijn dat je opstalverzekering vervanging niet dekt. Helemaal niet al blijkt dat je je machine beter had moeten ontkalken. Maar het kan ook voorkomen dat je schade kunt verhalen uit je opstalverzekering en je inboedelverzekering. Kijk dus altijd even welke verzekering wat zal vergoeden. Soms keert de ene verzekering meer uit dan de andere.

waterschade
Foto: Shutterstock.com

Lekkage

Een lekkage kan verschillende oorzaken hebben. Je zou zeggen dat je daar een inboedelverzekering voor af moet sluiten, maar toch dekt de inboedelverzekering niet altijd waterschade. Uitgangspunt is dat de schade onvoorzien moet en niet veroorzaakt moet zijn door nalatigheid. Stel er komt regenwater bij je binnen dan kun je geld krijgen van je inboedelverzekering, maar alleen als je dit kon voorkomen. Dus laat je per ongeluk een raam openstaan en regent het keihard naar binnen, dan wordt er niets uitgekeerd. Je had immers het raam dicht kunnen doen. En loopt het douchewater via je voegen door naar de benedenverdieping dan moet je dat ook zelf betalen. Voegen verliezen na een paar jaar hun waterdichtheid. Volgens de verzekering had je dan je voegen maar moeten behandelen. Toch ontstaan de meeste waterschades door lekkende leidingen. Springt je leiding omdat hij bevroren is, dan had je dat volgens een verzekeraar kunnen voorkomen door de verwarming open te zetten. Deze regels gelden zowel voor mensen in een koopwoning als in een huurhuis. Ben je eigenaar van het huis dan ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud. Woon je in een huurwoning dan had je gebreken door moeten geven aan je verhuurder. Heb je dat niet gedaan, dan keert je verzekering niets uit.

Verschil verzekeraars

Wanneer je een een nieuwe inboedelverzekering afsluit, moet je ook altijd de kleine lettertjes lezen. Uitsluitingsgevallen verschillen nogal eens per verzekering. Zo zal de ene verzekering wel de schade in je huis door een overgelopen sloot vergoeden terwijl de andere dat niet doet.

Wat moet je doen bij waterschade?

Bij een gesprongen leiding kun je het beste zo snel mogelijk de hoofdkraan dichtdraaien. Lekt je verwarming, laat dan de radiator leeglopen in een emmer of teiltje. Dat aftappen doe je het beste bij een radiator op de benedenverdieping. Soms zit er ook een aftappunt in je kruipruimte. Dat is het handigst. Zo voorkom je namelijk dat er water op je laminaat of andere vloer komt. Repareer de schade niet meteen. De inspecteur van de verzekering kan dan namelijk niet meer nagaan hoe de schade is ontstaan.

waterschade

Verzekering bellen

Bel zo snel mogelijk je verzekeraar of de tussenpersoon waar je je polis hebt afgesloten. Je krijgt een standaard schadeformulier. Je krijgt dit formulier thuisgestuurd of moet het zelf downloaden. Daarnaast moet je altijd duidelijke foto’s maken van de schade. De schade-inspecteur gebruikt die foto’s om de ernst van de schade te bepalen. In eerste instantie wordt de ernst van de schade altijd op afstand bepaald. Twijfelen ze nog dan zullen ze een afspraak maken om langs te komen.

Waterschade bepalen

Het is niet zo dat er meteen een oplossing komt voor je probleem. Soms stuurt een verzekering eerst een lekdetectiebureau langs om de oorzaak van de schade vast te stellen. De kosten van dat bureau worden gedekt door je verzekering. Huur je zelf een bureau in, dan zijn de kosten ook voor jou. Zo’n lekdetectiebureau spoort de oorzaak van een lekkage op en helpt de verzekeraar vast te stellen of er mogelijk sprake is van nalatigheid of achterstallig onderhoud. Daarna komt de schade-inspecteur langs om te beoordelen hoe groot de schade is en of ze je uitbetalen. Bij grote schade boven de 12.000 euro neemt de verzekering zelf een expert in de arm. Hij of zij bekijkt de schade dan.

Wanneer krijg je geld van de verzekering?

Pas als beide experts het eens zijn, wordt de schadetoekenning door de verzekeraar gedaan. Daarnaast kun je samen met een loodgieter of aannemer een plan maken om alles te herstellen. Veel verzekeraars betalen pas uit als ze een kopie hebben gekregen van de facturen van degene die de boel repareert. Zo willen ze eventuele fraude voorkomen.