Zeven oorzaken waardoor je ’s nachts wakker kunt liggen

Een ononderbroken nachtrust is essentieel is om uitgeslapen wakker te worden. Doe ook jij regelmatig de ogen eens open in het midden van de nacht? En dat terwijl je wekker nog niet af is gegaan? Zeven oorzaken die je makkelijk zelf kan aanpakken. 

Temperatuur

Een kamer die te warm of te koud is kan het niet alleen moeilijker maken om in slaap te vallen, je wordt ook sneller wakker tijdens je nachtrust. Een ideale temperatuur om te slapen is 16 à 21 graden, afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Dat is ook de reden dat we zomers vaker ’s nachts wakker worden of niet kunnen slapen omdat het dan te warm is op de kamer. Wie wel eens zwetend of bibberend wakker wordt ’s nachts, zal of de temperatuur anders moeten instellen of een extra dekbed op bed moeten leggen.

10 tips om lekker te slapen bij warm weer

Uitslag

Je kunt ook slecht slapen omdat je jeuk hebt door uitslag. Misschien ligt het aan je wasmiddel of wasverzachter. Probeer eens een tijdje andere wasmiddel. Een ander probleem kan je dekbed zijn. Heb je misschien net een ander dekbed? Een donzen dekbed bijvoorbeeld dan kan het daar ook door komen. Heb je alles al geprobeerd maar blijf je ’s nachts jeuken? Ga dan naar je huisarts. Hij of zij kan je ook doorverwijzen naar een huidarts. Eventueel kan je huisarts een zalfje voorschrijven.

Wakker liggen

LEES OOK

ZO MAAK JE DE PERFECTE SLAAPKAMER

MAAK DE IDEALE SLAAPPLEK

Rusteloze benen

Heb je de drang om met je armen, benen of hoofd te bewegen in bed dan kun je ook last hebben van het zogenaamde “rusteloze benen”-syndroom. Het fenomeen kan op elke leeftijd voorkomen, maar verergert vaak naarmate je ouder wordt. Gemiddeld krijg je het voor het eerst op je 27ste.  In je armen of benen ontstaat dan een naar gevoel. Het vervelende gevoel verdwijnt alleen maar als je je benen of armen beweegt. Ongeveer een half miljoen mensen hebben er last van. Het is niet bekend wat de precieze oorzaak van rusteloze benen is. Wel is bekend dat de oorzaak niet in de benen ligt, maar in de hersenen. Rusteloze benen kunnen ook ontstaan door vitamine b12 tekort maar ook door magnesiumtekort.  Neem contact op met een arts als je denkt dat dit het probleem zou kunnen zijn.

Lees ook  Bedwantsen. Jeukende bulten door in bed te liggen

Verkeerd matras

Een te harde matras zorgt voor druk op je heupen, schouders en lage rug, waardoor je onbewust regelmatig wakker wordt ’s nachts. In een te zachte matras zak je dan weer te diep weg, wat ook tot klachten kan leiden. Laat je goed adviseren bij de aanschaf van een matras en maak gebruik van de testperiode die veel beddenwinkels aanbieden. Vervang je matras ongeveer om de tien jaar.

Ligt het aan je kussen? Lees hier welk hoofdkussen het beste bij jou past

Plassen

Niets zo vervelend als dat warme bed uit moeten ’s nachts omdat je moet plassen. Heb je een kleine blaas? Drink dan niet te veel vlak voor je naar bed gaat.  Zeker vochtafdrijvende dranken zoals koffie, thee en alcohol zorgen ervoor dat je regelmatig moet plassen.

Wakker liggen

Alcohol

Na het drinken van een glas wijn val je misschien wel snel in slaap, maar je slaapt onrustiger en wordt vaker wakker ’s nachts – soms zonder dat je het zelf beseft. Mijd alcoholische dranken voor het slapengaan, zeker als je kampt met slaapproblemen en vaak moe bent ’s ochtends. Bovendien moet je van alcohol vaker plassen.

Piekeren

Kopzorgen, een lastige taak af te werken of persoonlijke stress? Dat beïnvloedt meteen je nachtrust. Maak je hoofd leeg voor je gaat slapen door iets te doen dat je ontspant, zoals een boek lezen of muziek luisteren. Laat iets je niet helemaal los? Probeer het eens op te schrijven voor je gaat slapen. Zo heb je die gedachten alvast geordend en spoken ze minder door je hoofd.

Lees ook  Vrouwen hebben vaker last van slaapproblemen dan mannen. De oorzaak