Wie in de supermarkt zoekt om ananas zal hem steeds vaker vinden zonder zijn kenmerkende kroon. Zo heeft onder andere Albert Heijn ervoor gekozen om ananassen voortaan zonder hun groene bladerdak te verkopen, en ook het Belgische Colruyt is onlangs begonnen met het aanbieden van ananassen op dezelfde manier. Deze verandering heeft niet alleen te maken met duurzaamheid.
Het is even wennen. Geen imposante groene kroon meer, maar compacte, gele vruchten. En met die compactheid wordt de winst gemaakt volgens Albert Heijn. Het loof wordt al in het land van herkomst van de vrucht verwijderd. Ananassen zonder kroon zijn vervolgens gemakkelijker te stapelen. Dit betekent dat er 5.000 ananassen meer in één zeecontainer kunnen worden vervoerd, en dat er elk jaar 28 minder zeecontainers nodig zijn voor het transport. Volgens de supermarktketen resulteert dit in een jaarlijkse vermindering van 30 procent van de CO₂-uitstoot door minder transport en verpakking. Bovendien kunnen de lokale boeren de kroon hergebruiken “voor een duurzamere landbouw”.
Duurzame landbouw
De kroon kan worden hergebruikt voor een duurzamere landbouw in het land van oorsprong.
- De landbouwers kunnen de plantage heraanplanten met de kroon.
- Ook als veevoeder is de kroon nuttig.
- Als mulch: organisch materiaal die op de plantage wordt gestrooid en waardevolle voedingsstoffen en water teruggeeft aan de bodem.
Lees hier hoe je zelf ananas kunt kweken
Is ananas zonder kroon wel lekker?
Er is geen enkele reden om de kroon niet gewoon in Costa Rica, Brazilië of Thailand af te snijden. ,,Het heeft geen invloed op de smaak,” zegt journalist Lex Boon die een boek schreef over de ananas. Hij raakte geïnteresseerd in de vrucht nadat een ex hem achterliet met een ananasplant van Ikea, en reisde de wereld rond om alles over het fruit te leren. Sindsdien staat hij bekend als ananasexpert.
Hoeveel ananas eten we in Nederland?
Ananas staat op plek 9 in de top 10 van de meest gegeten soorten fruit. We eten per dag gemiddeld 2,5 gram ananas, dat is 913 gram per jaar.