Hoe gezond is zuurkool en hoe krijg je het minder zuur?

zuurkool

Zuurkool is licht verteerbaar en supergezond omdat het vol vezels zit. En dan vergeten we bijna nog te melden dat het stampvol vitamine c zit. 100 gram gekookte zuurkool bevat 14 kcal. Erg caloriearm dus en het remt je eetlust door de hoeveelheid vezels.

Zout

Toch heeft de groente ook nadelen. Het bevat veel zout. In zuurkool moet namelijk minimaal 0,9% keukenzout zitten anders werkt de verzuring niet goed. Heb je een hoge bloeddruk dan adviseren we je om het te laten staan.

Vitamine C

De natuurlijke vitamine c in zuurkool blijft door de verzuring erg goed houdbaar. In iedere 100 gram zit ongeveer 40 milligram vitamine c. Dat komt overeen met de hoeveelheid die in een citroen zit. Die vitamine C zit ook in het sap. Je moet het dus niet eerst afgieten voor je het gaat koken, want dan raak je veel vitamines kwijt. En ook moet je zuurkool niet eerst afspoelen. De ideale kooktijd is overigens 22 minuten.

zuurkool

Te zuur?

In Frankrijk wordt vet toegevoegd aan zuurkool om het minder zuur te maken. Vind je het te zuur, doe er dan wat appel, rozijnen, banaan of ananas bij. Een gesneden ui meekoken schijnt ook te helpen om de smaak wat minder zuur te maken.

Moet je zuurkool wassen?

Of je zuurkool nu kookt, stooft of rauw eet, de groente hoeft voor gebruik niet gewassen te worden. Vind je het echt te zuur dan kun je het even afspoelen. Zelf ik de tip van de ananas of appel beter. Afspoelen doe je door de zuurkool in een zeef of vergiet te doen en deze onder de kraan te houden, terwijl je met je handen de zuurkool omwoelt. Je spoelt dan ook een deel van de vitamine c weg.

Lees ook  Tuinbonen hummus met pitabrood

Hoe wordt zuurkool gemaakt?

Zuurkool is gewoon witte kool. Deze kool wordt gesneden en dan met wat zout in een bak gestopt. De groente gaat dan spontaan verzuren en na ongeveer vier weken heb je heerlijke zuurkool. Het is lichtverteerbaar want door de verzuring is de kool als het waren al een beetje “voorverteerd”.

Goed voor de buik

Zuurkool heeft veel melkzuurbacteriën en die hebben goede eigenschappen

  • Ze stabiliseren de spijsvertering
  • Je maaginhoud bereikt sneller zijn zuurtegraad
  • Het helpt bij het afbreken van vet. Wat alleen maar goed is, want Nederlanders eten zuurkool vaak met jus, een stuk worst of met spek. Een zuurkoolschotel ligt dus niet zwaar op de maag.