Zijn rauwe groente gezonder dan gekookte groente?

Sommige mensen roepen dat het zonde is dat je groente kookt of roerbakt. De vitamines zouden als sneeuw voor de zon verdwijnen door de verhitting. Ook zou rauwe groente veel voedzamer zijn. Waar of niet waar?

Rauwe groente

Dat rauwe groente voedzamer is dan gekookte is niet waar. Vaak is gekookte groente zelfs nog gezonder. Als het verhit is worden allerlei voedingsstoffen juist beter opgenomen. Een voorbeeldje daarvan is caroteen. Caroteen zit onder andere in wortels en je lichaam kan daar vitamine a van maken. Caroteen zit alleen opgeslagen in cellen die je lichaam moeilijk kapot kan maken

Wanneer je groente kookt worden die celwanden zachter en komt de caroteen gemakkelijker vrij. Dat geldt ook voor spinazie. Eet je 200 gram gekookte spinazie dan heb je je dagelijkse portie groente bijna gehad. Eet je het rauw dan zul je 400 gram moeten eten. En dat is een hele zak vol uit de supermarkt.

rauwe groente

Fabel

Natuurlijk gaan er wel vitamines verloren bij het koken. Misschien dat het daar het idee vandaan komt bij sommige mensen dat ze beter hun groente rauw kunnen eten. Toch verdwijnen die vitamines niet. Neem nu foliumzuur (vitamine b11). Na het koken verdwijnt er maar 20% van deze vitamine. Vitamine C is wel gevoelig voor verhitting, maar je krijgt na het koken nog voldoende binnen. Eet je 200 gram gekookte boerenkool dan krijg je 85 milligram vitamine c binnen. Volgens het Voedingscentrum is 75 per dag genoeg voor een volwassene.

Enzymen

Aanhangers van de Raw food-beweging beweren dat de enzymen uit de groente zouden helpen bij de spijsvertering. Volgens onderzoekers zijn die enzymen alleen nuttig voor de plant en niet voor de mens. Ze overleven niet eens in onze maag dus zullen je darmen nooit bereiken. Kook dus gerust je groente.

Lees ook  Geglaceerde beenham