Tarwe intolerantie. Wat zijn alternatieven voor tarwe?

Veel mensen weten niet wat een tarwe-intolerantie precies is en het wordt nogal eens verward met een gluten intolerantie of allergie. Hier lees je wat een tarwe-intolerantie is,  hoe je erachter komt en wat de alternatieven zijn voor het gebruik van tarwe.

Wat is een tarwe intolerantie?

Allereerst is een intolerantie niet hetzelfde is als een allergie. Intolerantie betekent dat je lichaam/immuunsysteem niet goed reageert op een bepaald voedingsmiddel (in dit geval tarwe) en dat je daardoor gezondheidsklachten ontwikkeld. Een allergie geeft vaak nog heftigere reacties op het product zoals benauwdheid, jeuk en zwellingen. Je kunt via een simpele bloedtest laten testen of je een tarwe intolerantie hebt maar je kunt ook eenvoudig een week of twee tarwe uit je dieet bannen en kijken of je je daarna beter voelt.

Symptomen van een tarwe-intolerantie

Wanneer je een intolerantie voor tarwe hebt kun je last hebben van verschillende gezondheidsklachten. Deze zijn bij iedereen verschillend en gelukkig komt het zeer weinig voor dat je last hebt van alle klachten tegelijk, maar ik zal hieronder opsommen wat de symptomen zijn:

  • Buikkrampen
  • Vaak moe zijn
  • Constipatie
  • Opgeblazen gevoel/ opgezette buik
  • Last van diarree
  • Eczeem of andere huiduitslag
  • Loopneus
  • Last van de ogen/ tranende ogen

Dit zijn de meest voorkomende symptomen.

Tarwe intolerantie

Tarwe intolerant! En nu?

Je hebt een tarwe intolerantie. En nu? Mag je nu helemaal geen brood meer eten? Geen koekjes? Er zijn toch heel veel producten waar tarwe in zit? Dat klopt! Zelfs producten waarvan je het niet zou verwachten zoals ketchup, aroma’s, snoep en drop bevatten tarwe of tarwezetmeel. Het is vanaf nu dus heel belangrijk om goed en slim de etiketten te lezen wanneer je weer de boodschappen ronde doet.

Lees ook  Verhoogt het opwarmen van eten met de magnetron de kans op kanker?

Doe eerst wat research op het internet want tarwe verschijnt op etiketten onder verschillende benamingen. Daarnaast zal je geen standaard brood meer kunnen eten. Bijna alle broodsoorten bevatten tarwe. Verschillende supermarkten bieden speltbrood aan, maar blijf hier ook alert want bijna geen enkel brood is 100% spelt in verband met een tekort aan dit graan. Sommige broden zeggen wel 100% spelt te zijn maar wanneer je het etiket leest blijken er tarwezemelen of andere resten van tarwe in te zitten. Let dus goed op! Wil je helemaal zeker zijn van een tarwe vrij brood? Bak er dan zelf eentje. Echte bakkers bakken wel brood van pure spelt.

Het is natuurlijk ook mogelijk (en misschien wel beter) om je dagelijkse boterham te vervangen door andere voedingsmiddelen. Tijd dus om creatief te worden!

Wat zijn de alternatieven?

Hieronder een lijst van alternatieven voor tarwe opgedeeld in 4 categorieën: meel, granen, zaden & noten.

Meel 
Amandelmeel
, Speltmeel, 
Kokosmeel
, Roggemeel
, Sojameel
, Maismeel, 
Boekweitmeel
, Bonenmeel, 
Rijstmeel, 
Kastanjemeel, 
Teffmeel

Granen
 Haver, 
Gerst
, Gierst, 
Boekweit
, Amaranth, 
Quinoa
, Teff


Zaden
 Lijnzaad
, Sesamzaad
, Chiazaad, 
Pijnboompitten
, Maanzaad, 
Hennepzaad
, Pompoenzaad
, Zonnebloempitten, 
Mosterdzaad


Noten 
Walnoten
, Hazelnoten, 
Amandelen, 
Paranoten, 
Cashewnoten, 
Pecannoten, 
Macadamianoten
, Beukennootjes
, Kokosnoot
, Pinda’s
 en Kastanjes

Ook peulvruchten zoals bonen en linzen kun je gebruiken om je tarwe te vervangen. Met bovenstaande lijst moet je in principe alle ‘tarwe-producten’ kunnen vervangen. Met deze voedingsmiddelen kun je zelf aan de slag om tarwevervangers te maken zoals brood, koekjes, cake en  taarten maken.

Lees ook  Wat is het verschil tussen snert en erwtensoep?