Pasta koken. Zo maak je perfecte pasta

pasta koken

Pasta heb je in alle soorten en maten. Penne rigate, tagliatelle, cannelloni, spaghetti, macaroni en pipe ragiate. Zomaar wat soorten die ik zag in de supermarkt. En dan heb je alles nog in verschillende varianten. Gekleurd, met ribbels, in pijpjes, boogjes en sliertjes. Hoe kook je pasta?

Is pasta gezond?

Volkorenpasta staat in de Schijf van Vijf. Witte pasta niet. Dit is omdat volkoren graanproducten  positieve effecten hebben op de gezondheid. Bovendien wordt witte pasta gemaakt van  bloem waarin niet meer de vezels en een groot deel van de voedingsstoffen zitten, die wel in volkorenmeel zitten.  De meeste soorten pasta bevatten gluten. Deze pasta’s zijn daarom niet geschikt voor mensen met de aandoening coeliakie of mensen met glutenintolerantie. Overigens is er ook glutenvrije pasta te krijgen.  Pasta is wel rijk aan koolhydraten. Het bevat vezels, eiwitten, B-vitamines en mineralen. 

Waarom zoveel soorten

Er zijn wel driehonderd pastasoorten te krijgen. Gelukkig liggen die niet allemaal in de supermarkt, want dat zou de keuze alleen nog maar lastiger maken. Wat je misschien niet weet is dat die verschillende vormen een functie hebben. Voor de Italianen is de manier waarop pasta gemengd wordt met saus erg belangrijk. Een saus van tomaten, groente past beter bij de wat grovere pastasoorten. Dunnere sauzen of roomsauzen passen beter bij gladdere of dunnere pasta. Ook zijn de namen erg logisch. Fusilli betekent spiraalvormig en rigatta geribbeld. Maak je een lekkere tomatensaus dan blijft de saus het beste plakken aan deze twee soorten. 

Gekleurde pasta

Pasta kun je ook in veel verschillende kleuren krijgen. Aan tricolore pasta is tomatenpuree voor de rode kleur en spinazie voor de groene kleur toegevoegd. Wil je zelf gekleurde pasta maken dan kun je het beste rodebietensap gebruiken.

Lees ook  Hoe maak je blini’s? Het recept
pasta koken

Verse pasta of gedroogde pasta

In de supermarkt heb je de keuze uit verse pasta en gedroogde pasta. De verse vind je in het koelvak. De gedroogde gewoon in pakken en zakken in de stellingen. Gedroogde pasta wordt gemaakt van harde (tarwe)bloem en water. Verse pasta wordt gemaakt van bloem, water en ei. Gedroogde pasta is beter beetgaar te krijgen. Het combineert goed met groentesauzen en sauzen op oliebasis.  De saus blijft dan beter aan je pasta plakken. Ben je meer van de roomsauzen? Dan kun je ook verse pasta gebruiken. Deze pasta bevat wel meer vocht en hoeft maar een paar minuten te koken.

Hoe kook je pasta?

Het is lastig om te zeggen hoe lang je pasta moet koken met al die verschillende soorten. Er zijn veel verschillende bereidingswijzen. Je kunt eigenlijk het beste maar op het pak of op de zak kijken wat de kooktijd is. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van smaak. De een heeft zijn pasta het liefst beetgaar en de ander wil het zo doorgekookt mogelijk hebben.  Tussendoor proeven wordt dan ook aanbevolen. Dan kun je dan bepalen of je de pasta zachter wilt hebben en of hij lekker genoeg is. Is de pasta nog net niet helemaal gaar?  Giet het dan toch maar af. Pasta gaart namelijk nog wat door en het zou zonde zijn als het papperig zou worden.

Hoe voorkom je dat pasta gaat plakken?

Je giet je pasta lachend af en merkt dan ineens dat er een dikke, plakkerige homp achterblijft in je pan. Herken je het? Een troost pasta plakt altijd. Hoe meer zetmeel de pasta afgeeft tijdens het koken, hoe plakkeriger het wordt. Toch zijn er wel wat tips om te voorkomen dat je een grote plakbol op je bord krijgt.

  • Gebruik altijd voldoende water. Een liter per 100 gram is ideaal. Je verdunt op die manier het vrijgekomen zetmeel
  • Kook eerst het water en doe dan de pasta erbij
  • Af en toe even roeren kan geen kwaad. Je verstoort dan meteen het zetmeel-afgifteproces
  • Kook je pasta niet te gaar. 
Lees ook  Hoe maak je guacamole? Het recept